Meer lokale demo­cratie

Eman­ci­patie en privacy voorop in Almere

Betrokkenheid van bewoners wordt steeds belangrijker. Veel mensen willen meebeslissen over hun stad of buurt. De Partij voor de Dieren wil dat de gemeente positieve, concrete oplossingen van inwoners voor hun leefomgeving ondersteunt. Denk daarbij aan initiatieven als lokale energieopwekking, de aanleg van groen en aan zorg in de buurt.

• Bewoners krijgen een doorslaggevende stem bij besluiten over wat gedaan moet worden met leegstaande gebouwen of gemeenschappelijke gebouwen in hun buurt.
  • Bewoners krijgen meer inspraak. Zij krijgen vroegtijdig invloed op de besluitvorming. Werkzaamheden waar een vergunning nodig is worden tijdig op de werklocatie aangekondigd. Het raadgevend referendum krijgt een plaats bij belangrijke besluiten.
  • De aanmeldingsplicht voor kleine demonstraties wordt afgeschaft. Voor demonstraties naar aanleiding van actuele gebeurtenissen wordt de aanmeldtermijn verkort.
  • De gemeente staat positief tegenover inwonersinitiatieven die passen binnen een leefbare en diervriendelijke gemeente en ondersteunt deze waar mogelijk.
  • Er komt één gemeentelijk loket dat alle klachten coördineert. Tijdens de nacht en in het weekend is het klachtenloket ook bereikbaar voor meldingen van overlast en overtredingen.

Het standpunt Meer lokale democratie is onderdeel van: Veiligheid, privacy en burgerrechten

Partij voor de Dieren eist openheid en trans­pa­rantie in dossier Floriade

Motie van Treurnis aangenomen

Een open en transparante overheid, daar hecht de Partij voor de Dieren grote waarde aan! Onze motie van treurnis, wegens het eerder niet volledig en onjuist informeren van de raad in het dossier Floriade, is bijna raadsbreed aangenomen.Wij gaan ervan uit dat het college deze waarschuwing van de raad zeer serieus neemt. Vorige week bleek dat het college eerder dit jaar bewust belangrijke informati...